2,5-3 roky (věk naší TenTen)
Vývoj dětí 2,5 - 3 roky
Druhý rok se přehoupl do druhé poloviny a vaše batole finišuje do roku třetího. Stejně jako v předchozím období vám i v tomto dá váš potomek pořádně zabrat.
Roztomilé budou děti pořád, však to jsou vaše děti, ale u většiny z nich se v druhé polovině druhého roku objeví dětský vzdor, o kterém jsme psali již v minulém díle. Jen nabere na intenzitě a výbuchy vzteku a zlosti budou dramatičtější.
Jinak vás možná překvapí, že se z vašeho dítěte stává objevitel všeho nového - už mu nebude stačit obývák ani kuchyně, ale bude se snažit dostat za dveře na chodbu (i kdyby za nimi byla jen paneláková chodba), na zahrádku nebo na schody. Dávejte mnohem větší pozor, kde ten váš drobeček právě je a na co se chystá. Úrazy jsou v tomto věku poměrně časté.
Může je způsobit převrhlý šálek s horkým čajem, nebo dokonce hrnec s teplou vodou, potůček u babičky na zahradě nebo ohýnek, u kterého si opékáte buřty. Nenechte děti chodit v tomto věku samotné v lese, mohou si utrhnout jedovatou houbu. Vysvětlete dítěti, že nesmí sahat na neznámé zvíře, byť vypadá sebelaskavěji.
Pokousaný obličej nebo roztržená nožička by nebyla příjemnou zkušeností. Zkušenosti ale nějak nabrat musí, takže ho příliš netrestejte, nechte mu volný prostor pro poznávání. Buďte však bdělými rodiči. Pro jistotu si „nastudujte“ první pomoc, kdyby náhodou k něčemu došlo. Důležité je nepanikařit.
„Je to období, kdy batole startuje do finále batolecího věku, jak říká docent Matějček. A ten přichází právě kolem třetího roku. Pokroky se vám budou zdát pomalejší, ale to, co se dosud dítě naučilo, se zdokonaluje a vyzrává. Mnohem lépe udrží rovnováhu a do míče už kope ostošest, téměř v běhu. Někteří šikulové dovedou skákat snožmo jako vrabeček.
Děti se v tomto věku učí překonávat strach - stále ještě ve vaší náruči. Takové utěšení a mazlení je v pořádku, ale snažte se být s partnerem jednotní ve výchově a dítě zbytečně nerozmazlujte. Svádí to však spíše babičky a dědečky. Dítě si nekupujte ani je nepodplácejte. Rozmazlování je do budoucna totiž velice krátkozraké, protože čím je dítě závislejší na shovívavosti svých blízkých, tím je později méně sebevědomé.
FYZICKÝ VÝVOJ
- Dítě umí udržet rovnováhu, když stojí na špičce jedné nohy a skákat na obou nohách. Umí samo vystupovat po schodech, dolů se ale drží zábradlí. Ještě nestřídá nohy.
- Umí vylézt na jednoduchou prolézačku a skáče s nohama u sebe.
- Umí kopnout do velkého míče, sedí na tříkolce a řídí, ale nejde mu ještě šlapat.
PSYCHICKÝ VÝVOJ
- Používá více než 200 slov, zná své jméno a příjmení. Používá už zájmena „ty“ a „já“. Stále se ptá - co a kde. Některé dítě umí i několik říkánek.
- Pozná se na fotografii, když mu ji jednou ukážete.
- Umí postavit věž ze sedmi a více kostek a sestavit z kostek „vláček“.
- Umí namalovat vodorovnou čáru a kolečko, když mu to předtím ukážete. Začíná se dívat na svoje obrázky s tím, že něco představují.
- Umí jíst lžičkou a může použít vidličku.
- Mezi 2. a 3. rokem si většina dětí začne uvědomovat močový měchýř.
SPOLEČENSKÝ VÝVOJ
- Když se mu něco nelíbí, vzepře se a vzteká. Je dobré odvést pozornost od problému.
- Líbí se mu napodobovací hry, pozoruje ostatní děti při hře a může se i na několik minut zapojit.
- Půjčování hraček a jiných věcí mu ještě nic neříká.
CO HO BAVÍ V TOMTO VĚKU
Dítě rádo napodobuje domácí činnosti, třeba se všelijak „módí“ jako rodiče. Dá si například na hlavu otcův klobouk a najednou je z něj táta. Někdy má smyšleného kamaráda, který je jeho stálým společníkem.
KDYŽ NEDĚLÁ TO, CO BY MĚLO
Zdá se vám, že v tomto věku některé věci nedělá, nebo je dělá minimálně? Poraďte se s dětským lékařem v případě, jestliže ještě nechodí nebo nešplhá po schodech, naráží do předmětů, neplní jednoduché pokyny - např. „běž k tatínkovi a vezmi s sebou plyšáka“, nevyjadřuje přání a nebaví ho, když mu čtete, netřídí známé předměty podle jednoho kritéria (například podle tvaru, barvy nebo velikosti). Ovšem snažte se nepanikařit a nedělat „z komára velblouda“. Počkejte na to, co vám řekne odborník